Scanialastbil med Euro 6-motor får tyskt miljöpris

Scania G 410 4x2 Streamline, Highline cab with semitrailer.Södertälje, SwedenPhoto: Peggy Bergman 2013

Scania har den för miljön skonsammaste lastbilen i klassen för tunga dragbilar. Det anser de ansedda tyska branschtidningarna VerkehrsRundschau och Trucker som har tilldelat Scania G 410 utmärkelsen ”Green Truck 2014”.
Med en snittförbrukning på rekordlåga 23,29 liter diesel per 100 km placerar sig Scania G 410 med totalt 6,702 poäng med god marginal först i den omvärldsranking som tidningarnas prestigefulla utmärkelse baserar sig på.

I första hand baserar sig utvärderingen beträffande miljöpåverkan på den bränsleför­bruk­ning och de avgasemissioner som fordonet ger upphov till enligt de omfattande förbrukningstester som de båda branschtidningarna utför på ett krävande vägavsnitt.

− Vi gläds över utmärkelsen Green Truck, inte minst som det är andra gången en Scanialastbil med Euro 6-motor får priset, säger Christian Hottgenroth, försäljningsdirektör för Scania Tyskland och Österrike.
− Redan för två år sedan fick vi ta emot priset första gången för modellen Scania R 480 med Euro 6-motor. Att vi nu med G 410 Euro 6 kan erbjuda marknadens minst miljöpåverk­ande dragbil i tunga klassen gör oss extra stolta, säger Christian Hottgenroth.

Scanias ingenjörer har haft bränsleför­brukning, till­gänglighet och minskad miljöpåverkan som ledstjärnor i arbetet med att utveckla den senaste generationen av Scania Streamline. För fler­talet av våra kunder har just dessa aspekter tillsammans med kostnadseffektivitet kommit att bli helt avgörande i deras verksamhet.
Utsläppsstandarden Euro 6 blev obligatorisk för nya lastbilar och bussar i Europa från och med 31 december 2013. Scania lanserade de första Euro 6-lastbilarna redan 2011, och den senaste generationen presenterades hösten 2013.