Välbesökt åkarträff på Be-Ge Lastbilar AB

Välbesökt åkarträff på Be-Ge Lastbilar AB

Den 18 och 19 mars hade Be-Ge Lastbilar åkarträff i Vetlanda och Oskarshamn där närmare 200 kunder deltog.

Efter att ha fått fråga efter fråga om färdskrivaren, kör- och vilotider, lagar och regler utan att egentligen veta vad man ska svara så bjöd man in Thomas Hammarström från Sveriges Åkeriföretag, Andreas Renmar från Stoneridge, Mikael Kyllerfrån Transportstyrelsen och Staffan Eskilsson från Polisen. Syftet var att informera och räta ut en hel del knutar och frågetecken runt ämnet.

Servicesäljare Håkan Berg hälsade alla välkomna och Thomas Hammarström från Sveriges Åkeriföretag tog över och pratade om sina 10 framsteg mot en sund och lönsam åkerinäring, “Fair Transport”.

Andreas Renmar från Stoneridge pratade varmt om sin färdskrivare och presenterade den senaste modellen. Han svarade också på frågor rörande körning i outläge, vad som gäller för verkstäderna och undantagen körning. Frågorna och svaren kan du läsa här nedan.

Mikael Kyller från Transportstyrelsen hade heta diskussioner om sanktionsavgifter och revisioner.

Staffan Eskilsson från Polisen pratade om hur polisen arbetar på vägarna. Hur de hanterar olika situationer som uppstår och hur den nya “klampningen” fungerar.

Allt som allt har det varit två succédagar med många kunder och med ett intressant tema där frågorna var många.


Frågor & svar

1) Körning i Outläge
– Med eller utan kort?

Valfritt enl. reglerna. Dock rekommenderas kort I vid blandad körning, för att undvika komplicerade inmatningar i färdskrivaren.

– När skall man använda Outläge?
När arbetet som man utför är undantaget enlighet regelverket (se TS PM)

– Vad gäller generellt?
OUT är ett en möjlighet för förare/åkeri att beskriva ett tillfälle eller en period då färdskivaren och K.o.V inte gäller. För korrekt användning av detta hänvisas till TS PM om K.o.V

– Arbetstidslagen?
ATL gäller alltid. Om ingen del av dagen om fattas av K.o.V så gäller endast VAL. T.ex. 30min rest efter 6 tim arbete. Eller 10-timmars regeln vid ”nattarbete”

2) Vad gäller för verkstadspersonalen, när de flyttar fordon?
De är undantagna enligt punkt ”G” i TS PM. Rekommendationen är ”förarkort –ur” och OUT-läge på färdskrivaren. Skrivaren avaktiverar ”OUT” automatiskt efter kort-i-sättning.

3) Får man flytta lastbilen på helgen för att göra service/tvätt utan kort (på gårdsplanen)?
NEJ! Inte om ditt arbete normalt är att köra lastbil, det finns inga undantag för ”privat körning”

– Kan man skriva ner mätarställningen på de bilar man flyttar i en ”loggbok”.
Visst, att ge fordonet sin egen loggbok är alltid bra. Tveksamt om det hjälper i detta fall. Det måste TS och polisen bestämma baserat på prejudikat.

– Vad gäller?
Rent teoretiskt skulle man kunna räkna detta som ”underhåll” vilket är en del av Punkt ”G” i TS PM. Förutsättningen är att personen i fråga inte har som huvuduppgift att köra lastbil utan jobbar med underhåll /service. Detta har dock inte prövats i domstol eller i Förvaltningsrätt. Det finns dock ett fall på EU-nivå där detta accepteras som ett undantag. Sverige har dock inte ratificerat detta domslut till sin egen tolkning ännu.

4) Intyg från ”Undantagen körning”, var skall de förvaras?
– I lastbilen (28 dgr) eller på kontoret (hos fordonets ägare)?
Man bör kunna redovisa skä/lorsak/rätt till för undantagen körning i upp till 28 dagar direkt från fordonet. Detta för att redan vid en poliskontroll kunna upplysa om skäl för körning utan kort och OUT-körning. Indirekt hjälper det ju att man slipper vidare rapporter ing till TS.

– Vem är ansvarig för att intyget utfärdas? Fordonets ägare eller verkstaden?
Då det inte finns något krav på denna typ av dokumentation så åligger det åkeriet alternativt föraren att efterfråga det i samband med besöket på verkstaden. Men det är fullt tillräckligt att göra en utskrift från färdskrivaren (24 tim från fordon) som verkstaden kan stämpla. De flest verkstäderna skickar visserligen fakturor å det är också accepterat som underlag.
6) Vid utskrift av remsa, pga felaktigt handhavande eller pga överträdelse vid t ex väntetid vid olycka.
– Vad skall anges på remsan?
En enkel förklaring om felet som inträffat. Gärna styrkt med ett mobilfoto (vid full parkeringsplats, olycka etc.) samt underskrift.

7) Om man byter fordon och klockorna inte stämmer, det skiljer t ex 10 min (en färdskrivare går 5 min för fort och en färdskrivare går 5 min försakta), måste man vänta då innan man sätter i sitt digitala förarkort eller är det UTC tiden som gäller?
UTC-tiden är den enda tiden som gäller. Om det skiljer tid emellan skrivarna så är det bra att vänta till nästa skrivare har en tid som visar efter den tiden du tagit ut kortet ur skrivare 1. Enligt lagkravet så är det tillåtet att ha en felvisning på +/- 20 min. Över det så måste en verkstad justera tiden. Med ett företagskort så kan man dock justera UTC-tiden med +/-1min i veckan.

8) När får åkerierna tillgång till samma analysprogram (Octet) som Polisen och Transportstyrelsen använder?
En fråga för leverantören.

– vilket kontrollprogram rekommenderar Ni?
Inget då det inte är TS eller polisens sak, dock så kan man svara ”ett som används och fungerar” (red anm.)

9) När kommer Polisen i smålandslänen att kunna börja ”klampa”?
– Har man tillgång till utrustningen än?
Ja sedan i fredags.

– Har man fått någon utbildning än?
– Ja

– Har man klampat någon?
– Ja

10) Hävdvunnen rätt gällande buss och lastbil – Vad gäller?
– Vad händer om föraren inte är klar med sin fortutbildning för buss innan september 2015? Kommer förarens YKB tillbaka gällande buss när han under 2016 blir klar med sin YKB fortbildning gällande Gods?

Då får man inte köra!

11) Vad kommer att hända med YKB efter 2016?
– kommer det fortfarande att vara 5 moduler?
Det är klart

– kommer det att bli några förändringar?
Det är oklart