Scanias nya digitala instrumentpanel Smart Dash skapar bättre, smartare och säkrare körupplevelser för alla förare. De senaste digitala lösningarna och en modulär uppbyggnad säkerställer att Scanias lastbilar erbjuder en trygg, uppkopplad och komfortabel miljö bakom ratten. Scaniaförare kommer att ha utmärkt överblick och kontroll över både sitt fordon och omgivningen och får tydlig information så fort en potentiell fara dyker upp eller en åtgärd krävs.
− Förutom fantastisk överblick och närmast ändlösa möjligheter att skräddarsy förarmiljön, är Smart Dash också en möjliggörare för ökad digitalisering och kommunikation i och från lastbilen, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och chef för Scania Trucks. Våra fordon kan nu integreras tätt ihop med allt från flotthanteringssystem till den faktiska trafikmiljön och diverse molnbaserade tjänster för förbättrad säkerhet, tillgänglighet och produktivitet.
I en Smart Dash-förarplats ingår alltid två skärmar: Driver Display framför föraren och Centre Information Display (en pekskärm som är valbar i två storlekar: 10,1 eller 12.9 tum). Föraren kan reglera inställningar via pekskärmen, via fysiska knappar eller med hjälp av röststyrning. Scania har valt en balanserad blandning av de olika typerna av reglage, allt i syfte att undvika att vitala funktioner ligger dolda en eller ett par nivåer ner i en meny.
− De funktioner som används mest ska självklart vara enkla att nå, säger Eduardo Landeo, Product Manager på Scania Trucks. Allt handlar om att erbjuda förarna bästa tänkbara förutsättningar och upplevelser genom att säkerställa att ny teknologi stöttar dem snarare än irriterar. Eller till och med, i värsta fall, skapar situationer där uppmärksamheten dras från vägen och uppsikten över närområdet för att kunna fixa något så enkelt som att justera temperaturen i hytten.
Alla fordon i Scanias senaste lastbilsgeneration erbjuder en mängd säkerhetsfunktioner som standard när de säljs på europeiska marknader. Andra funktioner är tillval och erbjuder egenskaper långt bortom vad olika lagkrav föreskriver som minimum. Ett exempel är AEB VRU (Advanced Emergency Braking Vulnerable Road Users): i stället för att enbart varna föraren för att det exempelvis finns en oskyddad fotgängare framför lastbilen så bromsar fordonet automatiskt om nödvändigt.
− Med den här introduktionen öppnar vi en digital och uppkopplad miljö som både förare och åkeriägare drar nytta av, säger Eduardo Landeo. Smarta och säkra lastbilar levererar ökad produktivitet, färre incidenter och tryggare förare. Förarna kommer att uppleva att deras arbetsredskap stöttar dem i jobbet genom att erbjuda allt från information om själva fordonet till potentiella risker.
Kundernas förväntningar beträffande uppkopplade fordon och aktiva säkerhetsfunktioner ökar ständigt. Scania Smart Dash möter den trenden med sitt användarvänliga, digitala och modulära gränssnitt som erbjuder potential både för OTA (uppdateringar via nätet) och kommunikation via 5G. Det stöd som säkerhetssystemen bidrar med är förarens bästa redskap för att undvika allvarliga olyckor.
− Det spelar ingen roll hur erfaren och försiktig man är som förare, givet hur mycket tid de tillbringar på vägarna kommer det alltid att komma en dag i varje förares liv när han eller hon är tacksam för varningen från ett säkerhetssystem, säger Eduardo Landeo.
Fakta:
- Scania Smart Dash är den senaste pusselbiten i Scanias strävan att transformera transportindustrin så att den blir smart och hållbar
- Obegränsade möjligheter att skräddarsy körupplevelsen samtidigt som aktuell data och information alltid finns tillgänglig
- En blandning av manuella reglage och digitala displayer ger förstklassigt stöd och underlättar för föraren
- Scania har lagt mycket möda på att göra stöd- och säkerhetssystemen intuitiva och användarvänliga