Elbuss
En komplett buss från Scania, där allt ifrån chassikonstruktion till drivlinan och karossen har utvecklats och testats mycket noggrant med fokus på tillförlitlighet och prestanda, samtidigt som inga kompromisser har gjorts på energieffektiviteten.
SCANIA CITYWIDE
Axlar, dörrar, längder
Flera möjliga val av dörrkonfigurationer och längder för anpassning till stadstrafikens olika krav på passagerarkapacitet och passagerarflöden.
Motor | Effekt | Vridmoment | Energiförbrukning | Batterikapacitet | Fordonets höjd |
---|---|---|---|---|---|
Elmotor | 300 kW max. effekt 250 kW kontinuerligt | 2 100 Nm | 0,75–1,5 kWh/km | 254 eller 330 kWh 8 resp. 10 batteripack | 3,30 m |
Växellåda: 2-stegad | |||||
Laddningsalternativ: Hållplatsladdning (pantografladdning): DC-laddning upp till 300 kW Depåladdning (CCS typ 2): DC-laddning upp till 150 kW |
Volym | Effekt | Vridmoment | Avgasrening | Bränslealternativ |
---|---|---|---|---|
7-liters | 280 hk (206 kW) | 1 200 Nm | Selektiv katalytisk reduktion (SCR) | Biodiesel, HVO, diesel |
9-liters | 320 hk (235 kW) | 1 600 Nm | Selektiv katalytisk reduktion (SCR) | Biodiesel, HVO, diesel |
Tankvolym:
140–360 liter
Växellåda:
6-stegad, helautomatisk med accelerationsstyrning
Volym | Effekt | Vridmoment | Avgasrening | Bränslealternativ |
---|---|---|---|---|
9-liters | 280 hk (206 kW) | 1 350 Nm | Avgasåtercirkulation (EGR) | Biogas, naturgas |
9-liters | 340 hk (250 kW) | 1 600 Nm | Avgasåtercirkulation (EGR) | Biogas, naturgas |
Tankvolym:
1 260–1 875 liter
Växellåda:
6-stegad, helautomatisk med accelerationsstyrning
HÖJDER
Höjden på Scania Citywide varierar beroende på valet av drivlina, vilket kan medföra att gastankar och elkomponenter placeras på taket.
3,00 m (diesel)
3,17 m (gas)
3,30 m (helelektrisk)
GOLVNIVÅ
DESIGN
Förarplatsen
Förarstol med steglös inställning i alla vinklar, justerbar instrumentpanel, programmerbara knappar är en del av flera funktioner för att skapa en utmärkt ergonomisk arbetsplats. Dessutom skapar den låga instrumentpanelen, de slimmade A- och B-stolparna, större vindrutan med antireflexglas och det lägre sidofönstret en utmärkt sikt för föraren. Tillsammans med våra avancerade förarstödsystemen och bussens goda vändradie, förbättrade väghållningen, styr- och bromsegenskaper ger en bra körupplevelse. Bussarna har utöver detta en hög säkerhet, förbättrade klimatsystem för både förare som passagerare och låga buller- och vibrationsnivåer.
Interiören
Passagerarkapacitet
Bussen har en teknisk kapacitet på upp till 100 passagerare. Ett högt tillåtet axeltryck i kombination med lägre chassi- och karossvikter, anpassade layouter och laddningsalternativ för att hålla batterimängden nere på BEV skapar dessa förutsättningar. Det gör det dessutom möjligt att skapa ett mer effektivt kollektivtrafiksystem samt sänka kostnaderna genom att minimera de totala investeringarna i fordonsparker.
Batteripack
Hanteras av ett slutet vattenkylningssystem som får extra stöd av en elektrisk värmare respektive ett AC-system vid extrema temperaturförhållanden. Den här AC-enheten är integrerad i batteriets kylkrets och arbetar helt fristående från AC anläggningarna för passagerar- och förarutrymmena. Det gör att kylningen av batterierna
aldrig påverkar temperaturen i passagerarutrymmet. Dessa lösningar möjliggör körning utan effektbegränsningar vid temperaturer från -35 °C till +40 °C, under alla förhållanden och i lutningar upp till 16 procent.