Elbuss

En komplett buss från Scania, där allt ifrån chassikonstruktion till drivlinan och karossen har utvecklats och testats mycket noggrant med fokus på tillförlitlighet och prestanda, samtidigt som inga kompromisser har gjorts på energieffektiviteten.

SCANIA CITYWIDE

Axlar, dörrar, längder

Flera möjliga val av dörrkonfigurationer och längder för anpassning till stadstrafikens olika krav på passagerarkapacitet och passagerarflöden.

MotorEffektVridmomentEnergiförbrukningBatterikapacitetFordonets höjd
Elmotor

300 kW max. effekt

250 kW kontinuerligt

2 100 Nm0,75–1,5 kWh/km

254 eller 330 kWh

8 resp. 10 batteripack

3,30 m
Växellåda:  2-stegad

Laddningsalternativ: 

Hållplatsladdning (pantografladdning): DC-laddning upp till 300 kW

Depåladdning (CCS typ 2): DC-laddning upp till 150 kW

VolymEffektVridmomentAvgasreningBränslealternativ
7-liters280 hk (206 kW)1 200 NmSelektiv katalytisk reduktion (SCR)Biodiesel, HVO, diesel
9-liters320 hk (235 kW)1 600 NmSelektiv katalytisk reduktion (SCR)Biodiesel, HVO, diesel
 

Tankvolym: 
140–360 liter
Växellåda: 
6-stegad, helautomatisk med accelerationsstyrning

VolymEffektVridmomentAvgasreningBränslealternativ
9-liters280 hk (206 kW)1 350 NmAvgasåtercirkulation (EGR)Biogas, naturgas
9-liters340 hk (250 kW)1 600 NmAvgasåtercirkulation (EGR)Biogas, naturgas
 

Tankvolym:
1 260–1 875 liter
Växellåda: 
6-stegad, helautomatisk med accelerationsstyrning

HÖJDER

Höjden på Scania Citywide varierar beroende på valet av drivlina, vilket kan medföra att gastankar och elkomponenter placeras på taket.

3,00 m (diesel)
3,17 m (gas)
3,30 m (helelektrisk)

GOLVNIVÅ

Bussens låga insteg och plana golv i kombination med en bred mittgång, gör den tillgänglig för alla passagerare och bidrar till enkel på- och avstigning samt ett effektivt passagerarflöde.

DESIGN

En komplett buss från Scania, där allt ifrån chassikonstruktion till drivlinan och karossen har utvecklats och testats mycket noggrant med fokus på tillförlitlighet och prestanda, samtidigt som inga kompromisser har gjorts på energieffektiviteten.

Förarplatsen

Förarstol med steglös inställning i alla vinklar, justerbar instrumentpanel, programmerbara knappar är en del av flera funktioner för att skapa en utmärkt ergonomisk arbetsplats. Dessutom skapar den låga instrumentpanelen, de slimmade A- och B-stolparna, större vindrutan med antireflexglas och det lägre sidofönstret en utmärkt sikt för föraren. Tillsammans med våra avancerade förarstödsystemen och bussens goda vändradie, förbättrade väghållningen, styr- och bromsegenskaper ger en bra körupplevelse. Bussarna har utöver detta en hög säkerhet, förbättrade klimatsystem för både förare som passagerare och låga buller- och vibrationsnivåer.

Interiören

En ljus och rymlig passagerarmiljö skapas av en bredare mittgång, sidofönster som är större och går längre ned på sidan, innertaksbelysning med indirekt LED och en högre innertakslinje med plana sidor på panelerna. Samtidigt som ljudabsorberande material sänker ljudnivåerna och den dagliga städningen underlättas av väggmonterade stolar, minimala skarvar mellan paneler och beslag.

Passagerarkapacitet

Bussen har en teknisk kapacitet på upp till 100 passagerare. Ett högt tillåtet axeltryck i kombination med lägre chassi- och karossvikter, anpassade layouter och laddningsalternativ för att hålla batterimängden nere på BEV skapar dessa förutsättningar. Det gör det dessutom möjligt att skapa ett mer effektivt kollektivtrafiksystem samt sänka kostnaderna genom att minimera de totala investeringarna i fordonsparker.

Batteripack

Hanteras av ett slutet vattenkylningssystem som får extra stöd av en elektrisk värmare respektive ett AC-system vid extrema temperaturförhållanden. Den här AC-enheten är integrerad i batteriets kylkrets och arbetar helt fristående från AC anläggningarna för passagerar- och förarutrymmena. Det gör att kylningen av batterierna
aldrig påverkar temperaturen i passagerarutrymmet. Dessa lösningar möjliggör körning utan effektbegränsningar vid temperaturer från -35 °C till +40 °C, under alla förhållanden och i lutningar upp till 16 procent.

Framaxel

Den nya individuella framhjulsupphängningen möjliggör en utmärkt passagerarkomfort och en bredare mittgång (900 mm) utan att kompromissa med passagerarkapaciteten. Det skapar möjligheter för nya layoutlösningar, utökade passagerarflöden, bättre utrymmen och tillgänglighet.

Laddningskapacitet

Bussen kan ha flera laddningsmöjligheter och kan användas i ett smart laddningssystem. Det innebär att den kan lämna depån fulladdad och klimatiserad för att få maximal geografisk räckvidd i trafik. Den kan sedan snabbladdas via pantograf vid busshållplatser längs rutten. Snabbladdningar tar endast några minuter och maximerar därför körtiden. Det innebär också att batteripack med lägre vikt kan användas, vilket minskar både miljöpåverkan och ökar passagerarkapaciteten.