Pressrelease Scania Streamline – sparar 5-8% bränsle

Scania R 490 4x2 Streamline, Topline cab. Livorno commercial harbor, Italy Photo: Gustav Lindh 2012

Scania Streamline – sparar 5-8% bränsle

Scania Streamline är namnet på Scanias nya G- och R-serielastbilar optimerade för låg bränsleförbrukning med ny aerodynamisk formgivning och motståndsoptimerade luftriktarpaket.

En ny version av Scania Opticruise erbjuder fler prestandalägen. För att maximera bränslebesparingen är det nya ekonomiläget integrerat med det GPS-styrda farthållarsystemet Scania Active Prediction.

Med de nya, mer effektiva, andra generationens Euro 6-motorer är den potentiella bränslebesparingen i fjärrtrafik upp till 8 procent. Motsvarande besparing för Euro 5 är upp till 5 procent.

Nya tjänster hjälper transportörer och förare i det dagliga arbetet och i kontakten med verkstaden. För att höja tillgängligheten och minska ståtid för service får Scaniaverkstäderna nu tillgång till fjärrnedladdning av diagnostikinformation.

Henrik Henriksson, vice VD och ansvarig för försäljning och marknadsföring på Scania:

– All Scanias uppfinningsrikedom och kunskap har använts för att förfina lastbilsprogrammet för Euro 6 och vi är mycket nöjda med resultatet. Vi kan stolt konstatera att våra Euro 6-motorer förbrukar mindre bränsle än sina Euro 5-föregångare ute hos kunderna – och de nya Euro 6-motorerna är ännu bättre.2 (2)

 

– Scania har sedan länge haft starkt fokus på bränsleförbrukning, vilket nu ger god utdelning. Våra kunder kan känna sig trygga med att vi gör vårt yttersta för att de ska behålla sin konkurrenskraft i transportbranschen.

 

scania-streamline-wind-tunnel-aero-testing-9-1024x686

 

Lars Stenqvist, ansvarig för Vehicle Definition på Scania, sammanfattar bränslebesparingspotentialen:

– Scanias andra generation 13-liters Euro 6-motorer är 2-3 procent mer ekonomiska än den första. Scania Opticruise och Scania Active Prediction bidrar också med 2-3 procent var. Dessutom har vi förbättrat aerodynamiken och minskat friktionen i våra växellådor. Man kan inte lägga ihop procenttalen rakt av, men vi räknar med en besparingspotential på upp till åtta procent för en europeisk kund med Euro 6-fjärrbil. För kunder på marknader utan tillgång till topografisk kartinformation är potentialen uppåt fem procent.