Scania Super
Möt framtiden, utforska den nya drivlinan. Be-Ge Lastbilar AB presenterar nya Scania Super som ger bränslebesparing upp till 8 %.
Framtiden är Super!
Även om ingen vet säkert vad som väntar i framtiden så är vi ändå övertygade att den är ljus. Banbrytande nya Scania Super garanterar inte bara den mjukaste körningen på vägen. Den är också den effektivaste och mest robusta förbränningslivlinan vi någonsin byggt. Genom oöverträffande bränslebesparingar och större fordonstillgänlighet än någonsin innebär Scania Super en helt ny standard för effektiva, lönsamma och hållbara transporter – mil efter mil, last efter last, år efter år.
Framtiden har aldrig sett bättre ut. Framtiden är Super!
8 % Bränslebesparingar
Transportbranschen befinner sig vid en vändpunkt. Dagens åkeriägare måste inte bara sträva efter minskade utsläpp av växthusgaser. De måste även se till att verksamheten är lönsam. För att möta den utmaningen har vi satt vår långa erfarenhet på prov för att pressa förbränningsmotorns effektivitet till dess gräns. Resultatet är vår största tekniska bedrift hittills. Resultatet är Super.
Den nya drivlinan är utvecklad från grunden av Scanias ingenjörer och är ett mästerverk av gränslös kunskap och beslutsamhet. Med nya Scania Super-motorn på 13 liter som sitt hjärta, i kombination med världsledande prestandaförbättringar i växellåda, bakaxlar och chassi. Detta ger den nya drivlinan en banbrytande bränslebesparing upp till 8% jämfört med Scanias nuvarande effektivitetsvinnande 13-litersmotorprogram. Den nya drivlinan är med andra ord inte bara konstruerad för att ge bättre lönsamhet utan är också redo att leva upp till de tuffaste utsläppsnormerna världen över – idag och imorgon.
Förutom den överlägsna bränsleprestandan har den nya drivlinan förbättrad robusthet, oöverträffad tillgänlighet och så mycket som 30 % längre livslängd på komponenterna. Super-motorns utökade hästkrafter upp till 560 hk gör den nya drivlinan till branschens mest pålitliga partner för att klara alla transportutmaningar framåt.
Kontakta oss
Super driftekonomi
Nya Super har en oöverträffad bränsleeffektivitet som inte bara gör skillnad för planeten utan också har avgörande betydelse för ditt resultat.
Till exempel kan en styckesgodstransportör som kör 13 000 mil om året spara cirka 3 000 euro i bränslekostnader* per fordon varje år. Detta är möjligt tack vare den kombinerade bränsleeffektiviteten hos Super-motorn och efterbehandlingssystemet, det nya Opticruise växellådsprogrammet, R756-bakaxeln, de låga varvtalen i Scanias drivlina och den kraftiga minskningen i kombinerad fordonsvikt på nästan 300 kg. I kombination med drivlinans utökade räckvidd, överlägsna tekniska robusthet och längre livslängd på komponenterna – betyder att du kan hålla verksamheten rullande längre än förut tack vare färre nödvändiga stopp – detta ger dig en lastbil med transporthistoriens starkaste totala driftsekonomi. *Uträkningen baseras på Scanias fälttester och kan jämföras med Scanias senaste bransch ledande motorgenerationer. De uppskattade bränslebesparingarna varierar beroende på drifttyp. Siffran är uträknad på en genomsnittlig dieselbränslekostnad på 1,10 euro/liter.
Scanias nya lastbil 560 S med 13-litersmotor har provkörts av Herbert Ulfhielm Fjärrtransport. Med den fantastiska bränsleeffektivitet och körbarhet som den uppvisade kan det här vara den pusselbit som många hårt pressade åkerier har saknat. Bränsleförbrukningsnivåerna var så otroligt låga när Herbert Ulfhielm Fjärrtransport provkörde den. Så låga jämfört med andra lastbilar att föaren Jerry Olofsson och delägaren Lars Åström trodde att de hade räknat fel när de såg dem. Men det visade sig bara vara en positiv överraskning.
“Man är van vid lastbilar där man är nöjd om man kommer under 4 liter milen. Men på de senaste körningarna har jag ibland legat på under 3,4 eller till och med 3.3 liter – och då har bilen varit fulllastad med tunga trävaror. Första gången jag kollade och räknade ut det själv tänkte jag att jag måste ha glömt att logga någon tankning”, säger Jerry som har kört lastbilar i 23 år, varav de senaste tio för Ulfhielm.
Drivlinans unika effektivitet är i själva verket summan av de olika komponenterna: den sexcylindriga radmotorn på 13 liter Scania Super, växellådan Scania Opticruise och bakaxeln med enkelreduktion Scania R756. Drivlinan kompletteras dessutom med Scanias mest mångsidiga chassi hittills med utökad moduluppbyggnad som möjliggör en smidigare påbyggnadsprocess och optimal lastfördelning.
Nya Scania Super-motorn på 13 liter utgör själva hjärtat av drivlinan. Det är den mest avancerade förbränningsmotorn vi byggt hittills och den innebär en ny ledande bränsleekonomisk standard i branschen.
Bakom Super-motorns oöverträffande prestanda ligger betydande förbättringar av motorns förbrännings- och insugsprestanda, smörjning och kylning samt turboladdningens verkningsgrad. Den har också en rad branschledande motortekniker som Scania Twin SCR – systemet och ett nytt kraftfullt motorstyrsystem som säkerställer motorns överlägsna totala driftekonomi under alla förhållanden.
Motorn sticker inte bara ut när det gäller effektivitet. Den är också byggd för att vara extremt robust. Det ger dig ökad fordonstillgänglighet, färre avbrott för underhåll och en hela 30 procent längre driftlivslängd. Allt detta sammantaget bidrar till att hålla din verksamhet rullande bortom morgondagens transportutmaningar.
En ikons återkomst
År 1961 monterade vi vår första turboladdade motor, även kallad kompressor i en Scania-Vabis L75-lastbil. Resten är som de säger historia. Debuten för den turboladdade Scania DS10-motorn blev en milstolpe som markerade en ny era för förbränningsmotortekniken – en teknik där effekt och effektivitet kunde samexistera utan kompromisser eller motsägelser.
Sextio år senare kommer Scania Super tillbaka för att höja förbränningsmotorns prestanda till nya oöverträffade nivåer och leda dagens transportbransch genom ett nytt årtionde med utmaningar. Och även om den har samma namn, märke och prestandastamtavla som sina ikoniska föregångare går det inte att ta miste på att det här är en drivlina byggd för framtiden.